Ontdekken wat je echt wil, kan je alleen maar door contact te maken met je gevoel.

Het A4-schrijven vind ik hiervoor een fantastische methode. Bij het A4-schrijven ga je neerpennen wat opgeschreven wil worden, op 1 A4-tje. Door je erin te oefenen, schakel je meer en meer je verstand uit en laat je je gevoel het overnemen. Zo kan er naar boven komen wat er in jou leeft. Hierdoor creëer je de ervaring die bijvoorbeeld een pelgrimstocht zo bijzonder maakt.

Zaken die je normaal kan wegdrukken in de drukte van alledag, komen aan de oppervlakte als je je aandacht naar binnen richt. Dit kan leiden tot vragen die je helpen om te gaan doen wat bij je past:

  • past deze job nog bij me?
  • doe ik de dingen die ik het liefst wil doen?
  • haal ik vervulling uit mijn werk en mijn leven?
  • wat wil ik dan wél?

Als je luistert naar wat er vanbinnen bij je leeft, ga je meer leven vanuit wat jou blij maakt. Je maakt contact met je diepere verlangens en vindt manieren om de beren op de weg te omzeilen.

¡Buen camino!

 

Hoe doe je dit?

Voor de oefening heb je circa 15 minuten nodig. Het beste is om een kookwekker te zetten. Zo word je niet afgeleid door het in de gaten houden van de tijd.

Verder is het heel eenvoudig, gewoon beginnen:

  1. Zoek een rustige plek en kies een moment waarop je niet gestoord wordt.
  2. Adem een paar keer diep in en uit.
  3. Neem een vel A4 en schrijf een voorkant vol met wat in je opkomt. Als basis kan je een quote nemen – zoals die van de VrouwKracht pelgrimstocht op Facebook. Of je kan starten met een vraag als “Wat heb ik nodig om …?” “Wat vraagt vandaag mijn aandacht?”

Misschien komt er in eerste instantie niks in je op. Dan schrijf je dat. Het is van belang dat je gewoon doorgaat met schrijven. Je haalt bij wijze van spreken je pen niet van het papier, enkel om naar een nieuwe regel te gaan.

Blijf doorgaan, tot je kookwekker het signaal geeft dat je tijd om is. Je zal merken dat het je, na wat oefening, steeds makkelijker lukt om je verstand uit te schakelen en te schrijven wat in je opkomt.

 

Aanvullende tips

  • Schrijf in eerste instantie minimaal 4 keer per week en start zeker met een periode van 3 weken. De kans is groot dat je er mee blijft doorgaan, omdat het je zoveel oplevert.
  • Hou ook je A4’tjes bij in een map. Misschien wil je ze later nog eens doorlezen en herken je een rode draad, of krijg je juist alsnog die informatie die je nodig hebt.
  • Nog een extra tip bij deze oefening: kies steeds dezelfde plek, neem dezelfde pen en hetzelfde soort papier. Ze gaan werken als een anker.

 

Bonustip :-)

Deze oefening komt uit mijn – gratis verkrijgbare – e-boek Vind je richting en doe wat bij je past, speciaal voor vrouwen die toe zijn aan een carrièreswitch.

Je kunt het eenvoudig aanvragen via het formulier hier rechts in de zijbalk.

Wil je eerst meer weten over de inhoud, klik dan hier.

 

 


Reacties

Hulpmiddelen & oefeningen:<br />A4-schrijven — Geen reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>